Czy zdarza Ci się odwlekać? Mieć zaległości w różnych sprawach zarówno osobistych jak i zawodowych? Wiesz, że musisz coś zrobić, a jednocześnie odwlekasz to tak długo jak to tylko możliwe? Czujesz wewnętrzny opór przed działaniem? Kwestią przyczyn odwlekania zajmiemy się w odrębnym artykule, natomiast dziś przedstawiamy 9 sposobów na pozbycie się i walkę z prokrastynacją. Wszystkie te lekcje znajdziecie w książce Briana Tracy’ego pt. ” Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania.” Książka ta bardzo nam pomogła kilka lat temu w naszej prokrastynacji, zawiera proste i skuteczne sposoby na odwlekanie, więc koniecznie sięgnij po nią.

W książce zawartych jest 21 metod natomiast my przedstawimy Ci tutaj 9 naszych ulubionych i tych, które po prostu u siebie wdrożyłyśmy.

Gotowy/a? To zaczynamy, bo zadania czekają na ich realizację.

1.PLANUJ KAŻDY DZIEŃ Z WYPRZEDZENIEM

Brian Tracy twierdzi, że każda minuta, którą dedykujemy planowaniu zaoszczędza nam 10 minut przy wykonywaniu danego zadania. Z tego choćby powodu warto zaplanować swój kolejny dzień. Często dobrą porą jest wieczór dnia poprzedniego, ale oczywiście wybierz taką porę, które jest dla Ciebie odpowiednia. My faktycznie najczęściej planujemy kolejny dzień – wieczorem.

Otwarty umysł, zdolność myślenia, planowania oraz podejmowania decyzji stanowią główne narzędzi w zwalczaniu nawyku odkładania spraw na później odgrywają ważną rolę w procesie zwiększania własnej wydajności” Brian Tracy

Jest coś w tym, i bardzo często doświadczamy tego uczucia, że samo tworzenie planu, nadawanie kształtów w postaci konkretnych zadań naszym planom działa niesamowicie mobilizująco i aktywuje nas do działania.

Dzięki na przykład temu, że rozbijesz zadanie z którym zwlekasz na mniejsze porcje, na mniejsze zadania i zaplanujesz ich realizację, samo wykonanie przyjdzie Ci z większą łatwością, będziesz działać szybciej i bardziej skutecznie.

Kolejna fantastyczna sprawa związana z planowaniem, jest taka, że kiedy triumfalnie odhaczasz kolejne zadania z listy, to naprawdę trudno poprzestać i dokładasz wszelkich starań, by realizować plan do końca. Dlaczego tak się dzieje? Rodzi się w Tobie czysta motywacja i energia, czujesz, że kontrolujesz swój plan dnia i dostajesz wiatru w żagle.

Dla nas prowadzenie planów jest podstawowym narzędziem do zwalczania odwlekania, korzystanie tylko z tej jednej metody, może już znacząco wpłynąć na walkę z tym nawykiem.

2. ZASTANÓW SIĘ NAD KONSEKWENCJAMI

Już samo zastanowienie się nad, co się wydarzy jeśli nie wykonany danego zadania, może zadziałać na nas mobilizująco. Warto zastanowić się nad konsekwencjami długoterminowymi. Nie zawsze jakieś zaniechanie wiąże się od razu z negatywnymi następstwami, ale wiąże się z konsekwencjami które odczujemy w przyszłości. Chodzi o konsekwencje na dłuższą metę.

Być może w krótkiej perspektywie czasu brak czytania książek, czy uprawiania sportu nie będzie miał znaczącego wpływu na Twoje życie, ale w perspektywie Twoich celów na najbliższe lata związane czy to ze zdrowiem, czy karierą – zdecydowanie tak! Z tego wynika też pewna reguła, którą Brian Tracy określił w ten sposób : “Planowanie długoterminowe, ułatwia podejmowanie decyzji krótkoterminowych“.

Czasami trudno jest nam zmobilizować się do działań, które na dłuższą metę przyniosą nam korzyści szeroko rozumiane, ale są to być może działania mało wygodne i nieatrakcyjne, lub po prostu trudne.

Brian Tracy podaje w książce przykład, który bardzo wyraźnie obrazuje to zagadnienie. ” Na przykład wcześniejsze przychodzenie do firmy, zgłębianie wiedzy w swojej dziedzinie, uczestnictwo w kursach doszkalających, skupianie się na zadania o wysokiej wartości dla wykonywanej pracy – o to zadania, które z całą pewnością wywrą korzystny wpływ na Twoją przyszłość. Z drugiej strony zjawianie się w biurze w ostatniej sekundzie, czytanie gazety w czasie pracy, picie kawy i udzielanie się towarzyskie w czasie pracy – to wszystko choć z pozoru miłe i zabawne na krótką chwilę, nieuchronnie prowadzi do zastoju kariery zawodowej, marnych wyników i frustracji na dłuższą metę.”

Dla nas to również wyzwanie rezygnować z wolnych wieczorów i weekendów na rzecz realizacji naszej wizji, która urzeczywistni się za kilka lat o ile w ogóle, bo nikt nie da nam przecież gwarancji powodzenia. Ale to co za każdym razem pozwala nam podejmować dobrą decyzje, czyli zamiast serialu, spotkania ze znajomymi, pisanie artykułu, czytanie, kurs, jest właśnie myślenie długoterminowe o konsekwencjach. Dla nas każdy dzień zwłoki, prokrastynacji oddala nas, odciąga nas od naszych celów, na których tak bardzo nam zależy.

3. PRAWO TRZECH ZADAŃ

W tym rozdziale Brian Tracy opisywał historię jednej z uczestniczek jego seminariów, która dzięki zastosowaniu prawa trzech zadań podwoiła swoje zarobki w firmie, w której pracowała. Cały myk polega po prostu na tym, by zidentyfikować Twoje najważniejsze zadania, która wnoszą najwięcej do firmy w której pracujesz. Prawo trzech zadań można przenieść również na inne dziedziny życia takie jak zdrowie czy relacje z bliskimi.

Brian Tracy podaje kilka pytań kontrolnych, dzięki którym będzie łatwiej wybrać, wyłuskać z naszych działań te trzy najważniejsze:

  1. Gdybyś mógł/mogła wykonać tylko jedno zadanie przez cały dzień, które miałoby największy wpływ na rozwój firmy to które byłoby to zadanie? Zapisz je.
  2. Gdybyś mógł/mogła wykonać jeszcze jedno zadanie, to której byłoby 2 pod względem wartości dla firmy? Zapisz je.
  3. Gdybyś mógł/ mogła wykonać jeszcze jedno zadania, które jest bardzo ważne dla rozwoju firmy, to które by to było?

Dzięki wybraniu najważniejszych zadań koncentrujemy na nich swoją energię i uwagę i realnie posuwamy projekty do przodu.

Nam zidentyfikowanie 3 najważniejszych zadań w ciągu dnia do zrealizowania, daje przede wszystkim szansę na zbliżanie się do celu i laserową koncentrację. Nie ma sytuacji, w której zastanawiamy się nad tym co robić, bo kluczowe zadania mamy już dawno zidentyfikowane i nawet jeśli przez cały dzień zrobimy “tylko” jedno z nich, to i tak posuwamy się do przodu.

Identyfikacja i realizacja kluczowych zadań ponownie wiąże się z naszą motywacją i energią, którą zyskujemy w czasie ich realizacji, mamy poczucie dobrze wykorzystanego czasu co napędza nas do działania.

W tym rozdziale książki jest mowa jeszcze o jednej szalenie ważnej sprawie, która zapobiega temu, że wiecznie nie wyrabiamy się z zadaniami, mamy tyły i być może musimy zostawać w pracy po godzinach lub co gorsza zabierać pracę do domu. Chodzi o to, by w pracy… pracować. Nie obijaj się, nie ściemniaj, tylko działaj na maxa i solidnie wykonuj swoje zadania! Czas na odpoczynek, rozmowy i pogawędki towarzyskie jest po pracy.

4. DOBRZE SIĘ PRZYGOTUJ ZANIM ZACZNIESZ

“Aby pozbyć się nawyku odkładania spraw na później i móc pracować więcej i szybciej, należy przed rozpoczęciem zadania należy ułożyć w zasięgu ręki, wszystko co będzie nam potrzebne”. Brian Tracy

Samo wprowadzenie tego nawyku przyczyniło się do niesamowitej koncentracji, zwiększyło jakość i szybkość naszej pracy. Taka prosta sprawa, a pozwala nie odrywać się od pracy, tylko pracować w skupieniu, bez rozpraszania się.

Przed rozpoczęciem pracy przygotuj wszystko czego będziesz potrzebować do realizacji. Jakieś materiały, może potrzebujesz wykonać kilka rozmów, weź szklankę wody, wyłącz telefon (chyba, że potrzebujesz go do wykonania zadania) i pracuj bez przerwy w bloku np. 90 minutowym.

To co pomoże Ci się skoncentrować, ale też pracować w przyjemnych warunkach to porządek, uprzątnij wszystko z biurka i stwórz sobie komfort pracy. Pracowanie w bałaganie i chaosie jest naprawdę nieskuteczne i pogarsza Twój nastrój. Niech to będzie Twój nawyk, rytuał, za każdym razem, gdy siadasz do pracy sprzątasz swoją przestrzeń. Niektórzy lubią składować jakieś swoje notatki, sterty papierów, inni kolekcjonują kubki, filiżanki po kawie przy swoim biurku. To niedopuszczalne. Im mniej rzeczy i bałaganu masz w zasięgu wzroku, tym lepiej będziesz mógł/ mogła się skoncentrować.

5. KROK PO KROKU, CZYLI OD BECZKI DO BECZKI

” Jednym ze sposobów na uniknięcie opóźnień w wykonaniu zadania jest skupienie uwagi nie na całości, lecz na poszczególnych elementach” Brian Tracy

Brian Tracy uważa, że to jedna z najlepszych strategii w zwalczaniu skłonności do zwlekania i my się z tym absolutnie zgadzamy. Czasami, kiedy myślimy o realizacji dużego przedsięwzięcia, które jest długie, żmudne i trudne to najchętniej w ogóle byśmy się za to nie zabierały.

Wielkość zadania w danej chwili nas przerasta, tak było na przykład ze sklepem internetowym i ebookami, które kiedyś stworzyłyśmy. Cała sztuka polega na tym, by nie skupiać się na tym jak bardzo zadanie jest skomplikowane i złożone i ile pracy będzie nas kosztowało, tylko na skupieniu się na najbliższym kroku, zadaniu. W naszym przypadku zaczynałyśmy po prostu od pisania kolejnych punktów, rozdziałów, krok po kroku dzień za dniem, aż skończyłyśmy.

Brian Tracy poleca następujące ćwiczenie(parafrazując):

Wybierz zadanie, które odkładałeś i zrób listę spraw, które musisz wykonać by je zrealizować. Od razu przystąp do wykonania zadania z listy. Gdy je wykonasz przejdź do kolejnego i później następnego.

Bardzo spodobała nam się prostota tej strategii, automatycznie ściąga z nas przerażenie, niepokój i presje związaną z wielkością danego zadania. Naszym zadaniem jest skupienie się tylko na kolejnym kroku, nic więcej.

6. PODWYŻSZAJ SWOJE KWALIFIKACJE

Zdecydowanie jednym, z powodów dla którego odwlekamy, odkładamy w nieskończoność realizację jakiegoś pomysłu jest brak kompetencji, wystarczającej wiedzy, umiejętności. To był i jest nasz największy przeciwnik, przyznajemy się bez bicia. Ciągle mamy wrażenie, że brakuje nam wiedzy, że nie jesteśmy wystarczająco dobre- tu kłania się też temat perfekcjonizmu i poczucia własnej wartości, nad czym od kilku lat pracujemy.

W każdym razie, brak odpowiednich umiejętności może skutecznie powstrzymywać nas przed działaniem. Co możemy z tym zrobić? Odpowiedź jest prosta, zdobyć wiedzę i umiejętności których nam potrzeba. Nie bój się inwestować w swoją wiedzę, ona z Tobą zostanie i będziesz mógł/mogła wykorzystać ją dla swoich celów i marzeń.

Jeśli jest coś czego nie wiemy, a co jest nam potrzebne bez wahania robimy co należy, by pozyskać wiedze która jest dla nas ważna, kupujemy kursy, książki, konsultacje cokolwiek to jest. Bo wiemy, że bez tej wiedzy nie ruszymy dalej.

Brak wiedzy niezbędnej do wykonania zadania, swojej pracy naprawdę skutecznie nas powstrzymuje, tracimy cenne okazje i możliwości. Naucz się tego czego potrzebujesz i idź dalej. Nigdy nie żałuj pieniędzy na swoją edukację. My też czasami stoimy przed wyborem: nowe ubranie/zachcianka/urlop/przyjemność/rozrywka czy nauka/książka/szkolenie/kurs/konsultacje ZA KAŻDYM RAZEM wybieramy rozwój. Wracamy do punktu o konsekwencjach w perspektywie nie dni, a lat.

7. ZMUŚ SIĘ DO DZIAŁANIA

W tym rozdziale Brian mówi o mocy wewnętrznego dialogu, o tym by dopingować samego siebie i zachęcać do działania. To bardzo ważne, by wesprzeć siebie w działaniu i dodać sobie siły wewnętrznym dialogiem, a nie odbierać ją sobie.

Dla nas wewnętrzny dialog jest szalenie istotny. Zwłaszcza wtedy, kiedy naprawdę nie chce nam się działać, najchętniej zaszyłybyśmy się pod kołdrą, kiedy jesteśmy zmęczone i zniechęcone, odgrywa on wtedy kluczową rolą, dla tego co wydarzy się później. Staramy się mówić do siebie proste rzeczy w stylu “dasz radę, to zrobić” “to tylko godzina i odpoczniesz” “to ważne, robisz to przecież dla siebie” ” to wcale nie jest takie trudne jak myślisz” “lubisz pisać o planowaniu, więc po prostu miło spędzisz czas”. Cokolwiek co zmieni nasze postrzeganie tego zadania. Tak jest w przypadku treningu, wczesnego wstawania, pisania artykułów itd. Prawda jest taka, że ten wewnętrzny głos poniekąd odpowiada za to, czy podejmiemy zadanie czy nie.

Za każdym razem, gdy dopuszczałyśmy do siebie wymówki związane np. z treningiem ” o jesteś taka zmęczona po pracy” ” o przecież już zrobiłaś 3 treningi w tym tygodniu to wystarczy” ” o nic się nie stanie jak nie poćwiczysz jeden dzień” – przegrywałyśmy. Rozważ to, i zastanów się czy dopingujesz się do działania poprzez swoje myśli, czy traktujesz się pobłażliwie nie chcąc się narazić na trud wykonania zadania.

8. MAKSYMALNE WYKORZYSTANIE ENERGII

Bez względu na wszystko, nasz organizm i nasz stan fizyczny jest szalenie ważny jeśli chodzi o realizację zadań i planu dnia. Pewnych rzeczy nie jesteśmy w stanie przeskoczyć i zignorować. Musimy o siebie dbać jeśli chcemy być skuteczni i wydajni w naszym życiu i działaniu, nie ma innej opcji.

Brian Tracy w tym rozdziale mówi między innymi o pracowaniu we własnym rytmie. Dla nas odkrycie tej reguły było przełomowe. Od zawsze byłyśmy rannymi ptaszkami i zdecydowanie wolimy wstać o 5rano niż położyć się spać o 2 w nocy, by pracować. Ale są różne typy i każdy z nas ma swój rytm. O ile to tylko możliwe (np. Ola pracuje w systemie zmianowym, więc ma to utrudnione) pracujemy w godzinach naszej najlepszej efektywności, czyli o poranku, oraz w godzinach 17-19. Przyjrzyj się sobie i zauważ, kiedy wypadają Twoje “złote godziny”.

Kolejna rzecz o której jest mowa w tym rozdziale, to waga odpoczynku i snu. Wiele razy zmuszałyśmy się do pracy mimo zmęczenia, znużenia, spadku koncentracji. Najlepsze co mogłyśmy wtedy zrobić to iść spać, ale nie, my katowałyśmy się pracą. Teraz zdecydowanie, jeśli tylko nasz organizm daje sygnał, że przesadzamy, że przepracowujemy się, idziemy odpocząć BEZ WYRZUTÓW SUMIENIA. Tak naprawdę to najlepsze co możemy zrobić również dla jakości naszej pracy. Jak myślisz jakiej jakości będzie artykuł pisany w stanie dużego zmęczenia i braku koncentracji, a jaki będzie kiedy napiszemy go wyspane i wypoczęte? I jeszcze jedno, kiedy jesteśmy wypoczęci wykonujemy zadania też po prostu szybciej.

Oczywiście szalenie istotne dla kondycji naszego organizmu jest to co jemy, pijemy i uprawianie sportu. Niezbędniki zdrowia i wydajnej pracy. O tym jak znaleźć czas na trening pisałyśmy tutaj:

9. STRATEGIA WYDZIELANIA CZASU

Ta strategia łączy się z planowaniem dnia z wyprzedzeniem. Jeśli chcesz zrealizować jakieś zadanie, musisz zaplanować czas na jego realizację. My zawsze wydzielamy określony czas na przykład na napisanie artykuły, czasami są to dwie godziny, czasami trzy lub cztery. owszem, często wiąże się to z tym, że musimy wstać wcześniej, zrobić coś wieczorem lub w weekend. Natomiast jeśli chcesz mieć efekty, musisz przeznaczyć i zorganizować czas w taki sposób, by móc wykonać zadania, które posuną Cię do przodu w swoich celach.

“Najlepsi sprzedawcy swoje sukcesy zawdzięczają regularnym kontaktom z klientami. Wyznaczają sobie w tym celu konkretną godzinę na rozmowy telefoniczne. I zamiast odkładać pracę, której może nie lubią, dzień w dzień, na przykład między dziesiątą, a jedenastą, chwytają za słuchawkę, by dopełnić narzuconego sobie obowiązku” Brian Tracy

To tyle, w tym artykule. Serdecznie polecamy Ci książkę Briana Tracy’ego pt. ” Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania.” do przeczytania w całości, jeśli tylko czujesz, wiesz, że temat odwlekania dotyczy Ciebie.

Tymczasem daj znać w komentarzu, co najczęściej odwlekasz i z jakiego powodu? Czy to są sprawy zawodowe, rodzinne, urzędowe, może związanie ze zdrowiem? Daj znać koniecznie.

Do następnego Ola i Ania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *